In 1986 kwam de Peugeot 309 op de markt, de opvolger van de 305. Eigenlijk zou de 309 niet als Peugeot op de markt komen, maar als Talbot Arizona. De opvolger van de weinig succesvolle Horizon. Talbot werd in 1986 opgeheven en de Arizona werd omgedoopt in 309 en nagenoeg ongewijzigd geïntroduceerd. De 309 was feitelijk een grote 205, echter vond de 205 gretig aftrek door zijn uiterlijk, comfort en rijkwaliteiten. De 309 werd met zijn excentriekere uiterlijk beduidend minder verkocht, terwijl hij nog betere eigenschappen had en veel meer ruimte.

Onze 309 Allure uit 1987

De 309 was verkrijgbaar vanaf Fl. 19.500,- De eerste versies verschenen als 5-deurs met 1.1, 1.3, 1.6 benzine motoren, bekend uit de 205. Topmodel was de 1.9 GT. In 1987 kwamen ook de driedeurs modellen op de markt en daarmee ook de 1.9 diesel en de 3 deurs 1.9 GTI , die een indrukwekkende voor die tijd 130 PK naar de voorwielen bracht. In 1989 werd ook nog een 1.6 automaat aan het gamma toegevoegd. Het model werd eind 1989 gefacelift om hem meer Peugeot te maken. Hiertoe kreeg de 309 een nieuwe neus en achterkant. Ook werd het dashboard naar een hoger niveau getild. Samen met de facelift werd ook gelijk het echte topmodel geïntroduceerd, namelijk de 1.9 GTI-16 met 160 PK. Door de strengere emissie-eisen van die tijd werd de 1.9 130 PK namelijk voorzien van een katalysator en kwam daardoor nog maar tot 122 PK. Ook het normale motorenpalet verviel en er werden schone benzinemotoren geïntroduceerd, namelijk de 1.1 en de 1.4 en de 1.6 automaat. Op dieselgebied werden de 1.9 en de 1.8 turbodiesel geïntroduceerd. Vanaf 1992 werd het aantal modellen sterk teruggeschroefd en verscheen een aantal opgewaardeerde versies van de XR en XS kwam erbij. De XS kreeg een GTI uiterlijk mee met sportstuur, voorspoiler en zijskirts. Als basismodel werd de GLX geïntroduceerd. De GTI-16 kreeg toen ook verplicht een katalysator mee, waardoor het vermogen nog maar 148 PK was. In 1993 werd de opvolger van de 309 geïntroduceerd, de 306 die een wat meer universeel uiterlijk had. De laatste 309's zijn verkocht in 1994. Totaal heeft Peugeot 51.539 Peugeot 309's in Nederland verkocht, waarvan er op dit moment nog maar circa 5800 van over zijn.