In 1986 kocht mijn vader zijn eerste 309. Na acht Talbot Horizons gehad te hebben en daarna nog een Opel Kadett GT. De 309 was een lichtrode 1.3 Profil 5-deurs, na twee jaar volle tevredenheid was het tijd voor een nieuwe. Dus in 1988 werd er een lichtrode 1.3 Allure 3-deurs aangekocht. In 1989 werd de derde 309 gekocht, dit was een donkerrode 1.4 XL van het oude model, maar wel al met de 1.4 motor. Welke op zijn beurt in 1990 werd ingeruild voor een donkerrode 1.4 Jubilee, dit was een Jubileum versie omdat Peugeot haar 100-jarig bestaan vierde. Qua uitrusting stond de Jubilee gelijk aan een XR. De 1.4, toen nog met 80 PK, was een enorme vooruitgang. Met de goed gekozen overbrengingen en het koppel bij 4750 toeren hebben we menig Golf GTI het snot voor de ogen gereden. Deze 309 was de fijnste van allemaal en dat heeft later nog gevolgen gehad....... In 1992 werd dan toch weer een nieuwe aangeschaft. Dit zou onze laatste worden, een donkerrode 1.4 XL. Qua luxe een stapje terug maar qua rijeigenschappen net zo fijn. Daarna volgde de eerste 306 waar er nog vijf van zouden volgen en daarna nog twee 307's en nu rijden we inmiddels in onze 2e 207.

De 1.3 XL Profil in 1986

De XL in 1992

De Jubilee en zijn toenmalige opvolger XL, unieke foto uit 2003

In 1996 haalde mijn broer zijn rijbewijs. Hij startte toen in een Suzuki Alto van het eerste model. Toen deze het begaf eind 1998 moest er wat anders komen. Toevalligerwijs had de garage waar wij al jaren trouw kwamen, een Peugeot 309 Jubilee staan. Het was onze oude 309 Jubilee! De keus was dus snel gemaakt en de Jubilee was weer terug in de familie. De auto had 88000 KM gelopen en reed nog als een trein. De vorige eigenaar had hem sinds 1992 gehad en altijd gebruikt als boodschappenwagen. Tot 2001 hebben we groot plezier gehad van de 309, ondertussen waren al wel de nodige dingen vervangen, maar dat is niet vreemd rond die kilometerstand. Toen bleek dat er weer een redelijk grote reparatie aan zat te komen, moest de 309 het veld ruimen en kwam er een lichtrode 205 Generation uit 1997 voor in de plaats. Daarna volgde nog een nieuwe 106 1.4 XS, opgevolgd door één van de laatste 106 1.6 GTI's. Het wegdoen van de 309 heeft heel wat voeten in de aarde gehad, want ondergetekende was het hier helemaal niet mee eens. Overnemen was nog geen optie, want ik zou in november 2002 pas mijn rijbewijs halen........

De Jubilee toen ik hem net had.

In juni 2002 werd ik achttien jaar en startte gelijk met rijles, want ook ik moest dat roze papiertje zo snel mogelijk in mijn bezit krijgen. De lessen liepen voorspoedig en in november moest ik afrijden. Langzaam aan werd op zoek gegaan naar een auto en je kan wel raden wat voor één dat er moest worden. Ongelooflijk maar waar, we kwamen de Jubilee weer tegen en hij was te koop. Gelijk werd besloten de auto aan te schaffen. Gelukkig behaalde ik mijn rijbewijs een paar weken later en startte dus gelijk met mijn droom auto. Die tot op de dag van vandaag nog steeds in mijn bezit is. Er zal heel wat moeten gebeuren wil dat ooit veranderen. Ondertussen is de auto in top staat en in 2003 volledig schadevrij gemaakt en overgespoten.

De Jubilee in huidige staat.

Wie denkt dat het verhaal hier ophoudt heeft het mis, want the story continues. Tussendoor is er nog een half jaar een 106 Rallye geweest. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en dus werd er in september 2003 een lichtrode 309 1.4 XS uit 1992 gespot bij een lokale autohandelaar. Deze zag er werkelijk uit als een plaatje zowel van binnen als van buiten en had 175000 KM gelopen. De XS was er één van het laatste modeljaar en was dus uitgerust met de achterspoiler, voorspoiler met verstralers en zijskirts. Aan de hand van een proefritje en wat afspraken, werd de auto aangeschaft voor een mooie prijs. Ondanks de kilometerstand reed de auto als nieuw. Alweer een bewijs van de kwaliteit van de 309's. Na een 15 maanden naar volle tevredenheid gereden te hebben en de nodige aanpassingen om de auto nog meer op een GTI te laten lijken, werd de auto in december 2004 verkocht voor een mooi bedrag. Reden van verkoop.......er was ondertussen nog een 309 bijgekomen, een GTI-16. Die zochten we al enige tijd, maar hoe waren we daar nou aangekomen....

De XS en GTI-16

Om meer informatie te verzamelen en een mooi exemplaar te vinden volgde een aanmelding bij het forum van de Peugeot GTI club. Tussendoor konden we in maart 2004 nog een mooie grijze 1.4 SX kopen uit 1992 kopen. De planning was dat ik met die auto naar school zou gaan rijden, maar het liep echter anders. Na twee weken was de auto verkocht. Op 20 april 2004 werd de zoektocht gestaakt, want er was een mooi exemplaar gevonden in Hooge Zwaluwe. Het was een Miami Blue GTI-16 Commercial uit 1992, de laatste versie met 160 PK, half lederen bekleding en schuifdak. De auto is tot op heden nog steeds in bezit. Ondertussen heeft er door een gebroken distributie snaar in augustus 2005, een nagenoeg complete motor revisie plaatsgevonden. Planning is om er ooit weer een 4-zitter van te maken.

De 309 SX

De GTI-16 bij aankoop

Ondanks alles moest er toch nog een auto gevonden worden om mee naar school te rijden, mijn eigen Jubilee wilde ik dit namelijk besparen. Toevalligerwijs werd er in september 2004 op de GTI club één van de eerste nederlandse 309 GTI's aangeboden voor een zeer redelijk bedrag. De deal was snel rond, deze lichtrode licht verkleurde auto zou mijn vervoer worden om naar school te rijden. We hebben de auto opgehaald met een oprijauto in Venray. De auto bleek motorisch perfect te zijn en had 195000 KM gelopen. Qua exterieur en interieur viel er nog wel wat te sleutelen, maar gezien de leeftijd en de prijs was dit niet gek. De auto is januari 2005 verkocht. Ik heb bijna anderhalf jaar lang bijzonder veel plezier beleeft aan de GTI, nooit heeft hij mij laten staan.

De GTI vlak na aankoop

Na een paar maanden begint het dan toch weer te broeien, het begint met rondneuzen op Marktplaats en andere Veilingsites. Daarna kwam ik per toeval in aanraking met een lokale Vakgarage waar een Miami-Blue 309 XS zou binnenkomen, echter zou deze auto enkele dagen later binnen komen. Toen zag ik nog een rode 309 XR Plus op het terrein staan, welke na inspectie in top conditie bleek te zijn. De deal was snel gemaakt en er was weer een 3de 309 bij. De auto is hierna gelijk weer te koop gezet, want 3 auto's is op termijn toch wat te veel. Na 6 dagen was een koper gevonden en was de auto alweer weg. Doordat de auto al zo snel weer weg was, broeit het nog steeds. Een 309 GTI of een mooie XS staan dan ook hoog op het verlanglijstje.

De XR Plus, op een deuk na is super conditie.

In die eerste lekkere zomermaanden van 2006, begon ik te denken aan een 205 Cabriolet, alweer zo'n auto die al enige jaren op het verlanglijstje stond. Na veel internetten en zoeken vond ik de nodige carbio's, maar of allemaal heel duur of goedkoop en in erbarmelijke staat. Eind augustus stond er één te koop op de GTI-club die er zeer netjes uitzag op een enkel dingetje na. Na wat heen en weer gemail was het op dinsdag 12 september zover. De wagen stond in Oldenzaal en zag er netjes uit. Na wat gepraat was de koop rond en mocht de 1.6 CTI uit 1989 mee naar huis . De bedoeling is de CTI op te knappen zover als dat nodig is en dan in het voorjaar weer van de hand te doen, maar eerst gaan we nog even genieten ervan!

Maart 2008, de 205 CTI is verkocht! 1,5 jaar heb ik veel plezier mogen hebben van deze wagen. De auto is daarmee toch wat langer in bezit gebleven dan aanvankelijk de bedoeling was. Maarja de zomer van 2007 drukte blijkbaar op de vraag naar cabrio's. Langzaam aan maar weer eens kijken wat er nog meer op het verlanglijstje staat....

Juni 2008, het verlanglijstje is er nog steeds. Bovenaan staat een fase 1 309 GTI, echter is het zeer lastig een mooi exemplaar te vinden. Sterker nog, het is al lastig om sowieso een exemplaar te vinden. Maar op het moment wordt gewerkt aan het andere project wat al even de bedoeling was, de GTI-16 wordt weer een geel-kenteken auto. Inmiddels zijn de banken, leuningen en diverse mechanismen daarvoor al gemonteerd. Enige wat rest is het monteren van de zijraampjes. Daarna is het een zaak van herkeuren en BPM afdragen...het minst leuke gedeelte.

Juli 2008, een mooie rode 309 SX uit 1992 met alle opties van toen staat voor een leuke prijs op internet. Ofwel, kijken, controleren en kopen maar. Specifieke reden van aankoop is onderdelen voor de GTI-16, maar ook een Sportstuur voor de Jubilee. Optisch viel er nog wel wat te verbeteren aan de auto, dit hebben we allemaal zelf gedaan. Het resultaat is te zien op de foto. Echter is inmiddels de auto alweer verkocht en heeft een nieuw baasje. Opvolger voor de auto is een aparte keuze als Peugeot 309 liefhebber....namelijk een Fiat Coupé uit 1996.

De Fiat Coupé is inmiddels in de verkoop! Een van de redenen waarom ik hoop dat ie snel verkocht wordt, is de aanschaf van een 309 GT. Deze kon ik echt niet laten staan. Het betreft een in 2006 geimporteerd model uit Spanje. De GT is voorzien van bijna alle denkbare luxe die toen te krijgen was in een 309 en is voorzien van een 92 PK 1.6 carbarateur motor, welke ook in de 405 zat. De fijnste optie is de werkende fabrieksairco. Ik vrees dat dit een blijvertje is..... ;-)

Inmiddels zijn we al aardig wat maanden verder. De Fiat Coupé is eindelijk verkocht en dus kwam er ruimte om de GT uit de stalling te halen. Na wat verse filters, vloeistoffen en riemen kon ik er eindelijk mee gaan rijden. De afstelling van de Solex 34-34Z1 carbarateur bleek echter lastig, maar is inmiddels op orde. Ook zijn de originele 309 accessoire velgen opgeknapt en gemonteerd en heeft de auto een professionele poetsbeurt gehad. Wat rest zijn een paar kleine vooral elektrisch problemen zoals een niet werkende oliedrukmeter en digitaal klokje.

April 2010: op internet wordt mijn oude Fiat Coupé weer aangeboden na 6 maanden. Na het Fiat avontuur dacht ik een auto van het verlanglijstje af te kunnen strepen, maar het kriebelde toch weer aangezien het bijzondere wagens zijn. Na contact met de koper en hoop wikken en wegen...heb ik het niet gedaan.

September 2010: Iinmiddels had ik mijn oog laten vallen op een 1.8 16V Coupé uit 2001. Één van de allerlaatste uitvoeringen met alles erop en eraan die kon ik toch echt niet laten staan. De combinatie van beige leer, bordeuxrood metallic en originele LE spoilerkit maakt het een bijzondere auto.

Eind 2010 was het dan zover, de GTI16 was BPM vrij en het was hoognodig tijd voor opknap na het ongelukje met de lantaarnpaal in maart 2009.. Begin 2011 werd gestart met het strippen van de auto om hem vervolgens proffessioneel te laten opknappen. Na de opknap zijn we weer begonnen met de auto zelf op te bouwen, lastigste gedeelte waren de exterieurdelen. Ik wilde nagenoeg alles nieuw voor de buitenzijde; verlichting, logo's lijsten, rubbers, spiegels, enz, enz. Bumpers en stootlijsten waren helaas niet meer nieuw leverbaar, dus moesten opgeknapt worden. Ook moest de bekleding nog opgeknapt worden en de velgen gestraald en gepoedercoat. Uit alle uithoeken van Europa zijn onderdelen gekomen(met dank aan de Peugeot dealer). Juni 2011 was het project afgerond en stond er een nagelnieuwe originele 309GTI16 voor de deur.

Oktober 2011: De drie 309's zijn allemaal getaxeerd en all-risk verzekerd in een Franse Klassieker verzekering. De Fiat Coupé is nu de daily driver geworden. Voor de GT zijn een set winterbanden aangeschaft zodat de originele stalen velgen met de zeldzame turbinewieldoppen ook hun nut weer gaan bewijzen. Ook nog een 309 Profil gekocht in friesland. De auto was een Beige Mayfair met Beige interieur en 115.000 Km gelopen. De auto had wat aandacht nodig aan de carrosserie, maar verkeerde verder in zeer goede staat.

Maart 2012: Het bloed stroomde weer waar het niet gaan kon, ik wilde een 106 Rallye! Eerst wilde ik eigenlijk eens een Fase 2, maar na lang zoeken en wikken en wegen vond ik een Fase 1 toch veel leuker. Ik vond een leuke in Oost Nederland met een flinke KM stand maar van buiten en binnen nagenoeg volledig origineel en zeer netjes. Ondanks de kmstand reed de auto als een trein en er was geenzins te voelen dat de auto al 250.000 gelopen had. Wel zaten er een paar matige plekjes op de lak, gaatje in de kofferbak en lekte de kachelradiateur. Dit alles was snel verholpen en met de vele historie bij de auto kon er verder weinig mis. Na een half jaar besloot ik de auto te verkopen en eindelijk eens op zoek te gaan naar die Alfa Romeo GT Blackline die ik al lang graag wilde. De 106 Rallye vond een goed baasje in de regio Gouda.

Juli 2013: Een auto die ik in Januari al gespot had te koop werd mij in Maart aangeboden. Het ging om een 309 XRDT 1.8 78PK uit 1991, een auto die al heel lang op het verlanglijstje stond. Peugeot en diesels is al jaren een goede combi, maar de 1.8 Turbo Diesel is een zeldzame verschijning. Niet geheel gek kijkend naar de nieuwprijs, maar daar kreeg je begin jaren 90 wel een technisch hoogstandje voor terug. Een zeer vlotte koppelrijke machine waarmee je met gemak hoge snelheden rijdt voor langere tijd. Dit exemplaar was goed ingereden met 480.000 Km op de klok, wel zat er nog slechts een week APK op. De uiterlijke staat bij kopen van de auto was erbarmelijk, een auto die jaren geen liefde had gehad wat resulteerde in roest, bobbels in de lak en een laglaag waar bar weinig van over was. Maar dat vertaalde zich in een gunstige aankoopprijs.

Maart 2014: Het valt niet mee meer om een leuke 309 te kopen voor een redelijke prijs. De echt mooie zijn (gelukkig) steeds meer waard geworden en de redelijk geprijsde zijn over het algemeen weinig soeps. Ondanks dat houden we de verkoopsites toch regelmatig in de gaten en dit leverde een leuke Metallic bruine 309 XL Profil op. Aan de buitenkant niet de mooiste, maar dat beperkte zich vooral tot de twee deuren...keek je daar doorheen stond er een keiharde auto die jaren goed onderhoud had genoten en in 23 jaar nog maar 117.500 km had gereden.

Maart 2016: Het kriebelde al een tijdje voor een Fase 1 309 in een eenvoudige uitvoering. Op internet kwam een Metallic Blauwe Fase1 XL Profil 3 -deurs te koop in regio Hoorn. Na wat heen en weer mailen was er een prijs overeengekomen en heb ik de auto opgehaald. Door dat het een 1987'er betreft is de auto in kwartarief voor 8 euro vaste kosten per maand te rijden.

Mei 2015: Bloed kruipt waar het niet gaan kan, de in Januari bekeken witte Fase 1 GTI kwam weer te koop. In Januari had ik na een hoop wikken en wegen het aanbod afgeslagen. Maar nu kon ik opnieuw de auto kopen tegen een speciale prijs, dit gaf de doorslag om de auto op te halen. De auto had nog een maandje APK, dus eerst gereden en zoveel mogelijk APK klaar gemaakt. Daarna lekker gereden en overwogen om de auto volledig op te knappen net zoals met de GTI16 gedaan is. Maar na een optelsom besloten de uitdaging niet aan te gaan. Inmiddels is de auto verkocht aan een liefhebber die wel de uitdaging is aangegaan.