Op deze pagina vindt u de technische gegevens van de modelserie tot en met 1989 en de technische gegevens van de modelserie tot en met 1994. De XU92C motor is alleen leverbaar geweest in 1986 in de 309 GT, vanaf modeljaar 1987 werd deze motor vervangen, door een schone 1.6 injectie motor met 105 PK. Deze zelfde motor werd vanaf modeljaar 1987 ook in de XS toegepast. |
Technische gegevens | 309 | 309 | 309 | 309 | 309 | 309 | 309 | 309 |
Modellen 1986 t/m 1989 | 1,1 XL/GL | 1,3 XR/GR | 1,6 XR/GR | 1,6 SR | 1,9 GT | 1,9 GTI | 1,9 Diesel | 1,6 AUT |
Motor | EL | GIB | XU5IC | XU5JP | XU92C | XU9JA | XUD9 | XU5IC |
Schoon | * | * | * | |||||
Brandstof (s=super, lve=loodvrij euro, d=diesel | s | s/lve | s/lve | s/lve | s | s | d | s/lve |
Cilinderinhoud | 1118 | 1294 | 1580 | 1580 | 1905 | 1905 | 1905 | 1580 |
Aantal cilinders | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Bovenliggende nokkenas | * | * | * | * | * | * | ||
Boring x slag | 74x65 | 76,7x70 | 83x73 | 83x73 | 83x88 | 83x88 | 83x88 | 83x73 |
Max vermogen bij omw/min -PK | 55/6000 | 65/5600 | 75/5600 | 105/6250 | 105/5600 | 130/6000 | 64/4600 | 80/5600 |
-kW | 40,4/6000 | 47/5600 | 54,5/5600 | 76/6250 | 76/5600 | 93/6000 | 47/4600 | 58/5600 |
Max koppel bij omw/min -mkg | 9/3000 | 11/2800 | 12,8/2800 | 13,2/4000 | 16,2/3000 | 16,4/4750 | 12/2000 | 13,5/2800 |
-daNm | 8,8/3000 | 10,8/2800 | 12,5/2800 | 12,9/4000 | 15,9/3000 | 16,1/4750 | 11,8/2000 | 13/2800 |
Brandstofsysteem -carburateur | * | * | * | * | *dubbel | * | ||
-inspuiting | * | |||||||
-benzine injectie | * | * | ||||||
Voorgloeisysteem | * | |||||||
Elektronische ontsteking | * | * | * | * | * | * | * | |
Bougies met koperen kern | * | * | * | * | * | * | * | |
Stuurinrichting | ||||||||
Stuurbekrachtiging | optie | optie | optie | * | optie | optie | ||
Aandrijving | ||||||||
Hangesch.gesynchr.versnelingsbak -4 versn | * | |||||||
-5 versn | * | * | * | * | * | * | ||
Automatische versnellingsbak met 4 versn | * | |||||||
Remmen | ||||||||
remschrijven voor | * | * | * | * | * | * | * | |
geventileerde remschijven voor | * | |||||||
trommelremmen achter | * | * | * | * | * | * | * | |
remschijven achter | * | |||||||
Prestaties | ||||||||
Cw-waarde | 0,33 | 0,33 | 0,33 | 0,33 | 0,33 | 0,33 | 0,33 | 0,33 |
Topsnelheid (km/u) | 150 | 159 | 167 | 186 | 190 | 206 | 160 | 165 |
Acceleratietijd (sec) -0-100 km/u | 17,3 | 15,4 | 13,4 | 11,1 | 10,4 | 8,0 | 15,3 | 16,0 |
-400m staande start | 20,0 | 19,4 | 18,6 | 17,6 | 17,4 | 15,9 | 19,1 | 19,9 |
-1000m staande start | 38,1 | 36,6 | 35,0 | 32,9 | 32,2 | 29,8 | 36,2 | 36,9 |
Brandstofverbruik (liter per 100 km) | ||||||||
Bij 90 km/u constant | 5,3 | 5,0 | 6,5 | 6,2 | 5,5 | 6,1 | 4,4 | 5,8 |
Bij 120 km/u constant | 6,9 | 6,7 | 7,9 | 8,1 | 7,0 | 7,8 | 5,9 | 7,4 |
In stadsverkeer | 7,4 | 8,3 | 10,4 | 9,2 | 9,3 | 10,0 | 7,0 | 8,5 |
Gewichten (kg) | ||||||||
Rijklaar | 822 | 832 | 861 | 867 | 910 | 909 | 912 | 901 |
Maximum toegestaan balast | 1290 | 1290 | 1310 | 1330 | 1350 | 1350 | 1370 | 1330 |
Maximum toegestaan aanhangergewicht geremd | 800 | 800 | 800 | 900 | 900 | 900 | 900 | 800 |
Maximum toegestaan treingewicht | 2090 | 2090 | 2110 | 2230 | 2250 | 2250 | 2270 | 2130 |
Banden | 145/82sr13 | 145/82sr13 | 165/70sr13 | 175/65hr14 | 175/65hr14 | 185/55vr15 | 165/70sr13 | 165/70sr13 |
Onderstaand de gegevens van de motoren na de facelift. De TU3M is er er echter in meerdere uitvoeringen geweest, in 1989 en 1990 leverde deze motor namelijk 80 PK, door verscherpte emissie eisen werd dit vanaf modeljaar 1991 75 PK. De XU9J4Z motor werd leverbaar vanaf modeljaar 1991, de XU9J4 verdween vanaf modeljaar 1993. |
Technische gegevens | 309 | 309 | 309 | 309 | 309 | 309 | 309 | 309 |
Modellen 1989 t/m 1993 | 1,1 XL/GL | 1,4 XR/GR | 1,6 AUT | 1,9 Diesel | 1,8 Turbo D | 1,9 GTI | 1,9 GTI-16 | 1,9 GTI-16 |
Motor | TU1M | TU3M | XU5M2 | XUD9 | CUD7T | XU9JAZ | XU9J4Z | XU9J4 |
3-weg katalysator met Lambda-sonde | * | * | * | * | * | |||
Brandstof (s=super, lve=loodvrij euro, d=diesel | lve | lve | lve | d | d | lve | lve | s |
Cilinderinhoud | 1124 | 1360 | 1580 | 1905 | 1768 | 1905 | 1905 | 1905 |
Aantal cilinders | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Bovenliggende nokkenas | * | * | * | * | * | * | 2 | 2 |
Boring x slag | 72x69 | 75x77 | 83x73 | 83x88 | 80x88 | 83x88 | 83x88 | 83x88 |
Max vermogen bij omw/min -PK | 60/6200 | 75/6200 | 90/6400 | 65/4600 | 78/4300 | 122/6000 | 148/6400 | 160/6500 |
-kW | 44,1/6200 | 55/6200 | 65/6400 | 47/4600 | 57,5/4300 | 88/6000 | 108/6400 | 116/6500 |
Max koppel bij omw/min -mkg | 9,1/3800 | 11,3/4000 | 13,5/4000 | 12,2/2000 | 16,0/2100 | 15,6/3000 | 17,3/5000 | 18,4/5000 |
-daNm | 7,75/3800 | 10,9/4000 | 10,9/4000 | 11,8/2000 | 15,7/2100 | 15,0/3000 | 16,6/5000 | 17,7/5000 |
Brandstofsysteem -Mono-point injectie | * | * | * | |||||
-Multi-point injectie | * | * | * | |||||
-diesel inspuiting | * | * | ||||||
Choke automatisch | * | * | * | * | * | * | ||
Voorgloeisysteem | * | * | ||||||
Elektronische ontsteking | * | * | * | * | * | * | ||
Bougies met koperen kern | * | * | * | * | * | * | ||
Aandrijving | ||||||||
Hangesch.gesynchr.versnelingsbak 5 versn | * | * | * | * | * | * | * | |
Automatische versnellingsbak met 4 versn | * | |||||||
Stuurinrichting | ||||||||
Stuurbekrachtiging | optie | optie | * | * | * | * | ||
Remmen | ||||||||
remschrijven voor | * | * | * | * | * | |||
geventileerde remschijven voor | * | * | * | |||||
trommelremmen achter | * | * | * | * | ||||
remschrijven achter | * | * | * | |||||
Anti blokkeer systeem | optie | optie | optie | optie | ||||
Prestaties | ||||||||
Cw-waarde | 0,35 | 0,33 | 0,33 | 0,33 | 0,34 | 0,34 | 0,34 | 0,34 |
Topsnelheid (km/u) | 162 | 170 | 165 | 160 | 175 | 202 | 214 | 220 |
Acceleratietijd (sec) -0-100 km/u | 14,2 | 11,1 | 14,7 | 15,3 | 13,0 | 8,7 | 8,2 | 7,8 |
-400m staande start | 19,1 | 17,7 | 19,7 | 19,1 | 18,5 | 16,2 | 15,8 | 15,5 |
-1000m staande start | 35,9 | 32,9 | 36,4 | 36,2 | 34,8 | 30,3 | 29,1 | 28,5 |
Brandstofverbruik (liter per 100 km) | ||||||||
Bij 90 km/u constant | 5,2 | 5,6 | 5,9 | 4,4 | 4,9 | 6,5 | 6,5 | 6,5 |
Bij 120 km/u constant | 6,9 | 7,4 | 8,0 | 5,9 | 6,9 | 8,3 | 8,2 | 8,0 |
In stadsverkeer | 7,5 | 8,1 | 9,6 | 7,0 | 7,0 | 9,9 | 11,5 | 11,8 |
Gewichten (kg) | ||||||||
Rijklaar | 850 | 850 | 900 | 912/945 | 960 | 909 | 948 | 948 |
Maximum toegestaan balast | 1310 | 1330 | 1350 | 1370 | 1400 | 1350 | 1400 | 1400 |
Maximum toegestaan aanhangergewicht geremd | 800 | 800 | 900 | 900 | 900 | 900 | 900 | 900 |
Maximum toegestaan treingewicht | 2110 | 2130 | 2250 | 2270 | 2300 | 2250 | 2300 | 2300 |
Banden | 145/82sr13 | 165/70sr13 | 165/70sr13 | 165/70sr13 | 175/65sr13 | 185/55vr15 | 195/55vr15 | 195/55vr15 |